Czasy się zmieniają
W świecie nastawionym na ciągły przepływ informacji docierających do nas poprzez różnorodne media bywa często, że poszczególne przekazy się gubią i tracą. W natłoku różnorodnych aplikacji na urządzenia mobilne, kolejnych nowinek technologicznych i najnowszych danych związanych z nimi ginie wiele intersujących produktów i usług, które nie mają szansy zwrócić na siebie uwagi konsumentów. Przedsiębiorcy borykają się z ogromną konkurencyjnością w sieci, która wymusza odpowiednie działania związane z pozycjonowaniem. Należy wziąć pod uwagę, że większość informacji o usługach, produktach i promocjach dociera do nas za pośrednictwem społeczności internetowej. Świat marketingu również ewoluuje w tym kierunku: niektóre uznane formy promocji nie są już tak skuteczne, jak bywały kiedyś.
Nowe media, nowy marketing
Dzisiaj promowanie produktu lub usługi w większym stopniu oznacza odpowiednie informowanie o nim, nastawione na bardzo konkretny target. W dużej mierze korzysta się z marketingu szeptanego, wykorzystuje kanały nowych mediów i próbuje budować długofalowe zaangażowanie klienta. Jednak dobór odpowiedniej strategii zależny jest od produktu, firmy i uwarunkowań po stronie potencjalnych usługobiorców. W rozpoznaniu potrzeb i wymagań tych ostatnich mogą nam pomóc różnorodne badania opinii i satysfakcji, rzetelnie przeprowadzane przez zewnętrzne firmy, których specjalizacja gwarantuje nam przede wszystkim wysoką użyteczność i wiarygodność wyników badań.
Badania opinii
Przy tworzeniu takiego dedykowanego projektu badawczego istotna jest ścisła współpraca między zleceniodawcą i zleceniobiorcą. Każda firma jest indywidualną jednostką w obrębie swojej branży. Jej rozwój zależy od różnych czynników, które wcale nie muszą dotyczyć pozostałych przedsiębiorstw z tej samej dziedzinie rynkowej. Produkt, którego dotyczyć ma projekt, jest innowacyjnym elementem o unikatowym charakterze i niepowtarzalnych cechach szczególnych. Dlatego istotnym standardem dla nas powinny być konsultacje na każdym etapie zlecanych badania. Kto lepiej niż my sami będzie potrafił nakreślić kontekst interpretacji danych uzyskanych w badaniu? Dzięki temu firma badawcza może lepiej służyć swoją wiedzą i doświadczeniem, co pozwoli nam na uzyskanie satysfakcjonujących rozpoznań i wniosków.
Jak to się robi?
Badania opinii wydają się niezwykle proste – wystarczy przecież zapytać ludzi, co lubią i czy podoba się im nasz produkt bądź usługa – jednak nic bardziej mylnego. Żeby uznać projekt badawczy za rzetelnie przeprowadzony, musi on opierać się na materiale pozyskanym od odpowiedniej ilości badanych, która jest reprezentatywna – czyli odpowiada przekrojowi społeczeństwa albo grupy, do której adresujemy planowaną kampanię i produkt. Dzięki temu będziemy w stanie rozpoznać, jak zestaw czynników sprawdza się najlepiej, wychwycimy istotne relacje pomiędzy tendencjami oraz poznamy motywacje pozytywnych i negatywnych reakcji. Możemy wówczas opracować odpowiednią kampanię promocyjną tak, by zmaksymalizować pozytywne wrażenia i zoptymalizować metody i kanały dystrybucji informacji.
Korzyści dodatkowe
Badania opinii dają możliwość wglądu w zdanie takiej ilości ludzi, jakiej nie dałyby nam inne metody. Warto przy okazji zaznaczyć, że często samo przeprowadzanie analizy jest rodzajem zabiegu marketingowego. Wyjściem do ludzi z propozycją i pokazaniem, że zależy nam na ich zdaniu. Dzięki temu nasza firma ma szanse na urealnić swój wizerunek, znaleźć się bliżej użytkowników, co pozwala na stworzenie pewnego podstawowego zaangażowania u potencjalnych klientów. Mając odpowiedni produkt i dając się poznać ludziom, dla których stanie się on częścią życia, kreślimy pozytywny obraz marki, która dba o klienta.